30 Ocak 2011 Pazar

Kafka'nın Çorbası- Mark Crick

Can Yayınları'ndan çıkan bu sevimli, minik kitabı görmemiş olamazsınız. Yaz boyunca tüm kitapçılarda en göze çarpan yerlere stratejik bir şekilde yerleştirilmişti. İşte ben de son yılların gözde sıcaklarından birini yaşadığımız yazın herhangi bir gününde keyfim yerine gelsin diye almıştım bu kitabı. O güne özel şanssızlığımdan olacak ki, hatalı bir baskıya sahip oldum. Sayfaların sağ üst köşeleri tam ayrılmamıştı birbirinden, ben de falçata kullanmak için fazla sabırsız olduğum için ayırma işlemini ellerime bıraktım ve sonucunda korkunç görünümlü bir kitaba sahip oldum. Defolar bununla kalmıyor, satırlar da aşağıya doğru bakıyor. Neyse bu gereksiz detayları bir kenara bırakıyorum...


Öncelikle kabul etmeliyim ki, fikir şahane! 14 Tarifle Dünya Edebiyatı Tarihi alt başlıklı bu mini yemek kitabını okuması oldukça keyifli. 14 unutulmaz yazarın yemek tariflerini onların kaleminden (!) okuyorsunuz. Mesela Virginia Woolf'tan clafoutis grandmere tarifini okurken birden kendinizi Mrs. Dalloway'in sayfaları arasında gezinirken buluyorsunuz. Ya da Homeros usulü fenkata'yı okurken, burnunuza gelen defne yaprağı, domates ve zeytinyağı kokuları arasında Ege'nin iyot kokusunu içinize çekiyorsunuz.

14 yazar oldukça geniş bir yelpazeden seçilmiş. Daha önce eserlerini okuduğum yazarların tariflerinden açıkçası daha çok keyif aldım fakat tanımadığım yazarlara bir yemek tarifi ile hayran kaldım. Bunlardan biri de Graham Greene oldu.

Bu arada çevirmenin başarısını belirtmeden geçemeyeceğim. Yayına hazırlayan Cem Alpan'mış, ve çok iyi bir iş çıkarmış açıkçası. Bu kitabı okurken keşke dediğim tek nokta, kapak tasarımı oldu. Her ne kadar aklı başında her insan gibi kitabın içeriğinin daha önemli olduğunu bilsem de, açıkçası ben güzel kitapları seviyorum, güzel yemek, güzel müzik ve güzel filmleri sevdiğim kadar. Kısacası, ben bu turuncu kapağı sevemedim. 

Akşamüstü oturmalarında ya da yemek sonralarında başka bir şey ile ilgilenirken bile keyifle okunacak oldukça eğlenceli bir kitap. Belki siz de benim gibi bu kitabın benzerini keşke Türk yazarlar için yapsalar dersiniz. Tezer Özlü, Sevgi Soysal ya da Bilge Karasu'nun dilinden bir yemek üzerine bir kaç püf noktası öğrenmek güzel olmaz mıydı? 



İnternette kitabın orijinal kapağını bulmak için dolaşırken, en az bunun kadar eğlenceli olacağına inandığım bu ufak serinin 2. kitabını buldum: Sartre'nin Lavabosu. Burada da yazarlar 'kendi işini kendin yap' (diy-do it yourself) önerilerinde bulunuyorlarmış. Siz de zaman zaman zekanın yaratıcılığına hayran kalmıyor musunuz? Hele bu bir de edebiyat ile birlik olduğunda...

Benim ağzımı sulandıran, iştahımı açanlar ise..


çabuk miso çorbası
vietnam tavuğu
coq au vin
dileppe dilbalığı


Bon Appetit!

ne mi dinliyorum?
bookshop casanova- The Clientele


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder