27 Temmuz 2013 Cumartesi

İmkansızlıklar Dedektifi: Martin Mystere


Çizgi romanlar konusunda uzman olduğumu iddia edemem ama sevdiğim serileri de çok severim. Blogda da yer vermeyi düşünüyorum bundan sonra, sırayla hepsine. Bu anlamsız cümleler bütününden sonra size İtalyan Bonelli Comics'in yayınlamakta olduğu, Alfredo Castelli'nin yarattığı, Giancarlo Alessandirini'nin çizdiği Martin Mystere'den bahsetmek istiyorum. Birçok dile çevrilen bu seri, Almanya'da Alan Dark, Amerika'da Martin Mystery, Türkiye'de ise Martin Mystere adıyla yayınlanıyor.

1982'de yayınlamaya başlayan bu çizgi roman serisiyle ilk defa lise 1'de karşılaşmıştım, 8 senedir de severek okuyorum. Wiki sayfasında da yazdığı üzere maceralar mutlaka arkeoloji, edebiyat, bilim kurgu ya da fantastik kurguların etrafında şekilleniyor ve genelde kadınlar gelip yakışıklı ve zeki Martin Mystere'den yardım istiyor. Bu esnada ona her zaman bir macerasında karşılaştığı Neanderthal adam (günümüzden 200.000-28.000 yıl önce yaşamış insan türü) Java yardım ediyor. En çok bu karakteri seviyor olabilirim. Her bir sayı da tahmin edebileceğiniz gibi gizemin çözülmesiyle son buluyor. Daha detaylı bilgi için Türkçe hazırlanmış şu siteye bakabilirsiniz. 

En son okuduğum sayıdan bahsedecek olursam (#134, Gün Batımı Tanrıları), bu macera Mısır'da geçiyor. Adından da anlaşılacağı üzere eski Mısır tanrıları bir bir ortada belirmeye başlıyorlar ve olaylar olaylar... Merak ederek bir solukta okuduğum bu maceranın sonlarına doğru ünlü Fransız antropolog Marc Auge'ın "Yer-Olmayanlar Teorisi"ni karşımda bulunca epey şaşırdım, hikayeyi daha da sevdim. Böyle şaşırtmalacaları bol bol yapıyor Martin Mystere. 

Bu seri hakkında sevdiğim bir başka şey ise sayı sonlarında konuyla ilgili ansiklopedik bilgilerin yer alması. Mesela benim en son okuduğum bu macerada okuyucunun gerçek ve kurgu arasındaki farkı daha iyi görebilmesi adına Alfredo Castelli tarafından üç sayfa hazırlanmış, "Mısır Çılgınlığı" seçilmiş konu olarak da. Benim çok işime yaradı, burada karşıma çıkmasa hayatta öğrenemeyeceğim şeyler okudum.

Martin Mystere serisini kimler sevebilir? Macera türünden hoşlananlar, çizgi roman dünyasına yeni adım atacak olanlar ve en çok da farklı kültürler, ülkeler hakkında okumaya ilgisi olanlar sevebilir.

Nerede bulabilirsiniz? Çoğu kitabevinde var, ben Kadıköy'deki bir çizgi romancıdan alıyorum genelde, adını şu an hatırlayamadım ama bu şahane yer hakkında da meraklıları için ayrıca bir yazı hazırlamayı düşünüyorum.

Merak edenler 1982-1994 yılları arasındaki sayıların listesine şuradan ulaşabilirler.

2 yorum:

  1. Ben kesinlikle bayılırım. Kadıköy'deki tükkanın adı neydi?

    YanıtlaSil
  2. Merhaba. Yazınız için teşekkür ederim. Martin Mystere okumaya yeni başlayacak bir kişi olarak sorularım olacak. Aslında bu seriyi 1. sayıdan itibaren okumak istiyorum ancak ilk sayıları bulmak sanırım zor. Dolayısıyla sayı olarak herhangi birisinden başlanabilir mi? Her sayıda bir macera başlayıp bitiyor demişsiniz.

    Klasik Martin Mystere, Atlantis ve Efsanevi Martin Mytere gibi serilere rastlıyorum. Bu serilerdeki maceraların her biri farklı mı yoksa bir araya toplanmış halleri falan mı? Hangisinden başlarsak başlayalım aynı hikayeyle karşılaşma ihtimalimiz var mı? :)

    Saygılar.. Teşekkürler...

    YanıtlaSil