17 Eylül 2013 Salı

Tıp ve Edebiyat bir araya gelirse


Blogu bir süredir takip edenler ciddi bir hastalık hastası olduğumu bilirler. Bu nedenle hastalık muhabbetinden, hastanelerden koşarak kaçarım. Kendi kendime teşhisler koyup ne kadar ömrüm kaldığını hesaplarım. Sonra geçer, bir sonraki panki sürecine kadar. Bu nedenle de tıbbi herhangi bir şey kulağıma çalındı mı pıtır pıtır kaçarım. Geçer zamanla demeyin, geçmiyor. Aklımda vardı bir süredir tıp ve edebiyatın beraberliğinden doğan kitaplara dair bir liste hazırlamak. Dediğim gibi, bu konuda pek bir şey okumadığımdan yardımıma şu Goodreads listesi koştu. Ben de arasından gözüme çarpanları seçtim. Bakın bakalım, blogdaki tüm listeler gibi bu liste de katkı ve yorumlarınıza açık.
  1. Karısını Şapka Sanan Adam - Oliver Sacks
  2. Guguk Kuşu - Ken Kesey
  3. Frankenstein - Mary Shelley
  4. Gözyaşı Kapısı - Abraham Verghese
  5. Kız Kardeşim İçin - Jodi Picoult
  6. Sırça Fanus - Sylvia Plath
  7. Beni Asla Bırakma - Kazuo Ishiguro
  8. Dr. Jekyll ve Mr. Hyde - Robert Louis Stevenson
  9. Kelebek ve Dalgıç Giysisi - Jean-Dominique Bauby
  10. Beyindeki Hayaletler ve İnsan Zihninin Gizemlerine Doğru - V.S. Ramachandran
  11. Uyanışlar - Oliver Sacks
  12. Koma - Robin Cook
  13. Kolera Günlerinde Aşk - Gabriel Garcia Marquez
  14. Dr. Moreau'nun Adası - H.G. Wells
  15. Doktor Jivago - Boris Pasternak
  16. Cumartesi - Ian McEwan
  17. Körlük - Jose Saramago
  18. Sarı Duvar Kağıdı - Charlotte Perkins Gilman
  19. Stiff: The Curious Lives of Human Cadavres - Mary Roach
  20. The Immortal Life of Henrietta Lacks - Rebecca Skloot

10 yorum:

  1. Tam benlik bir liste olmuş :) İçinden okumadıklarımı sıraya aldım bile, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Karısını Şapka Sanan Adam'ı nicedir okumak istiyorum ben. Körlük Saramago'nun olması sebebiyle okumak istediklerimden yine *.*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oliver Sacks hayranı olarak bir kez daha mutlaka okumalısın diyorum (:

      Sil
    2. Oxaca Günlüğü'nü de o yazmamış mıydı? Bunu yeni idrak ediyorum. Halbuki Karısını Şapka Sanan Adam'ı okul kütüphanesinde defalarca kez elime alıp incelemiştim, yazarına dikkat etmemişim. Muhakkak okuyacağım bu yazarın bir kitabını :)

      Sil
    3. Evet evet aynı adamın kitapları (:

      Sil
  3. Okuduklarım arasından (2, 3, 5, 6, 13, 14, 19) en sinirimi bozan Dr. Moreau'nun Adası'ydı. Sonra bir kadın onun retellingini yazmış; o da DEX'ten çıktı, "Kaçığın Kızı" diye ve aynı derecede sinir bozucuydu!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu listeyi hazırladım da zaten kendime hazırlamadım gibi oldu. Cesaret edip de okuyamam. Yıllar önce Robin Cook okumuştum, aylarca kendime gelemedim.

      Sil
    2. Çok rahatsız oluyorsan bence de okuma valla; kabus oluyor bazıları.

      Sil
  4. Immortal life of Henrietta Lacks i-na-nil-maz bir hikayeye sahip. Biyoloji'nin butun dallarinda onlarca senedir kullanilan HeLa cell'ler bu kadindan geliyor. Bunun hikayesini, ve suandaki ailesinin de hikayesini anlatiyor.
    Daha fazla spoiler vermeden, reklamimi tadinda birakiyorum. :)

    Ayni zamanda, Rene Almeling'in yazdigi, "Sex Cells: The Medical Market for Eggs and Sperm" kitabini da cok tavsiye ederim. Dogum ve ureme sistemiyle ilgili herseyin bir ekonomisi, siyaseti ve bir suru psikososyal boyutu soz konusu. Bu kitap yumurta ve sperm bagislarinin farkli sosyolojik anlamlarini ele aliyor. En guzel ozelligi de bir qualitative arastirma olmasi, yani bir suru insanin kendi deneyimlerini bir araya getiren bir kitap!

    Benden simdilik bu kadar :)

    YanıtlaSil