31 Ağustos 2012 Cuma

Orhan Pamuk ve romancılığı üzerine kitap tavsiyeleri.


Orhan Pamuk sever misiniz? Ben severim. Epey severim hem de. Çoğu kitabını da okudum diyebilirim. En güzelleri sona sakladım, hala okumadım. Bu sene bir ders için Kar romanını okumuştum. İyi bir okuma deneyimi oldu benim için çünkü romanı okuduktan hemen sonra akademik bir makale yazmam gerekiyordu, ben de bu nedenle Orhan Pamuk edebiyatı ve özellikle Kar üzerine yazılmış incelemelere, tezlere göz attım. Metin analizine dair de öğrendiğim şeyler oldu. Dediğim gibi, bu üç kitabı o dönemde alıp faydalanmıştım. Orhan Pamuk okuyup, seven/sevmeyen ama yazarı ve yazdıklarını biraz daha derinden anlamak isteyenlere kesinlikle öneririm. Bu kitaplar ile haşır neşir olduktan sonra yazarın romanlarına bakmak da ayrı bir keyif. Şimdi kitaplar üzerine birkaç şey söylemek istiyorum.

1. kitap: 
Orhan Pamuk'u Anlamak, Engin Kılıç (Derleyen), İletişim Yayınları, Çağdaş Türkçe Edebiyat Serisi #79, 1999 -431 sayfa.

Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünden Engin Kılıç Orhan Pamuk'un romancılığı üzerine kaleme alınmış yazıları bir araya getiriyor bu kitapta. Tam 41 adet. Ve benim elimdeki genişletilmiş baskıya Benim Adım Kırmızı üzerine yazılanlar da eklemiş. Peki kimlerin yazıları var bu kitapta? Hepsini şimdi buraya yazmak biraz zor olduğundan ben gözüme ilk çarpan isimleri söyleyeyim sizlere: Abidin Dino, Jale Parla, Fatih Özgüven, Yıldız Ecevit, Orhan Koçak, Erol Köroğlu ve Berna Moran...

2. kitap:
Orhan Pamuk'u Okumak, Kafası Karışmış Okur ve Modern Roman, Yıldız Ecevit, İletişim Yayınları,  Çağdaş Türkçe Edebiyat Serisi #137, 2004 -272 sayfa.

Kitap arka kapak yazısı şöyle başlıyor: "Yıldız Ecevit, her şeyden önce, modern romanın kurgu tuzaklarıyla dolu karmaşık dünyasında yolunu yitirdiğini düşünen okur için yazdığını söylüyor." Ecevit bu kitabı için örnek roman olarak Yeni Hayat'ı seçmiş. Edebiyat kuramları, yöntemleri, beş farklı bakış açısında dolanıyor kitap. Okuması kolay mı? Bence çok değil fakat çok titiz bir çalışmanın ürünü olduğu aşikar. Bu kitabın diğer bir artısı ise, öğreneceklerinizin sadece Pamuk'un romancılığı ile sınırlı kalmayacak olması. Aynı zamanda roman kuramı üzerine de bilgi sahibi olacaksınız.

3. kitap:
Orhan Pamuk'un Edebi Dünyası, Nüket Esen & Engin Kılıç (Hazırlayanlar), İletişim Yayınları,  Çağdaş Türkçe Edebiyat Serisi #171, 2008 -312 sayfa.

Bu kitap ise yazar, eleştirmen ve çevirmenlerin yazdığı 18 yazıdan oluşuyor. Arka kapak yazısında dendiğine göre, Orhan Pamuk'un edebiyat niteliklerin ortaya koyan ve onu edebiyat ve kültür tarihi içinde konumlandıran bir çalışma bu. Sonuç olarak Orhan Pamuk okumalarını zenginleştirdiği de belirtiliyor. Peki bu derleme kitapta kimlerin yazıları var? Murat Gülsoy, Sibel Irzık, Jale Parla, Bert Brendemoen, Sibel Erol ve dahası. Ben özellikle Orhan Pamuk'un romanlarındaki 'temsil ve siyaset' konusuyla ilgilendiğimden, bu kitapta yer alan Sibel Irzık'ın yazısını çok beğenmiştim. 


Eğer aklınızda Orhan Pamuk ve romancılığı üzerine detaylı bir okuma yapmak varsa bir kitapçıya gidip bu üç kitaba göz atmanızı tavsiye ederim. Eminim ilginizi çekeceklerdir.


4 yorum:

  1. Ben Orhan Pamuk un Masumiyet Müzesini okuyup beğendim. Ama çoğu kitabı için sıkıcı deniyor. En çok tavsiye ettiğiniz kitabı ne olabilir? Benim Adım Kırmızı yı aldım ama ne dersiniz?

    YanıtlaSil
  2. Sıkıcı yerine yavaş okunamyı talep eden kitaplar olduklarını söyleyebilirim. Başlangıç için "Sessiz Ev" iyi olabilir.

    YanıtlaSil
  3. Kara Kitap. Üstüne tanımam. Bir de Beyaz Kale. Gerisi (sonrası) olmasa da olur. Diğerlerini bilmem ama Yıldız Ecevit işine emek harcayan, önemli bir edebiyat eleştirmeni. Benim de listemde olan henüz alıp okumadığım bir çalışması.

    YanıtlaSil
  4. Orhan Pamuk üzerine bir şeyler ararken blogunuzu keşfetmek güzel oldu benim için :) Bu üç kitap arasından ikincisini, Yıldız Ecevit'in Oğuz Atay'ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası'nı okuyup yöntemini çok beğendiğimden kendime daha yakın buldum incelemek için. Ayrıca blogum olmadığından buraya belirteyim; birbiriyle iç içe ve bence çalışması çok keyifli bir konuda tez hazırlayacaksınız, takip etmesi de çalışması kadar keyifli, kolay gelsin.

    YanıtlaSil